tisdag 24 september 2013

Svenskar är också människor

Fredrik Lindström var i Umeå igår med sin show "Svenskar är också människor." Kunde såklart inte låta bli att gå och titta, även om jag redan sett showen en gång då jag bodde i Stockholm *host* men det var ju ändå fyra år sedan.


Jag som älskar diskussioner om det svenska språket och om svenskar och svensk mentalitet blir alltid lika road av Fredrik. 
Fredrik menar att Sverige som kallar sig "Landet Lagom" egentligen är "Landet Extrem" på många sätt. T.ex. är vi det mest moderna och individualistiska landet i världen (enligt en undersökning gjord av World Value Survey). Låter toppen, eller hur? Men det har ju en baksida också  - vi är därmed även det mest traditionsfattiga landet och det mest ensamma (i alla fall om man ska räkna singelhushåll per capita). Just det här med att vara traditionsfattiga låter så dystert, men stämmer nog på många sätt. För hur många traditioner har vi svenskar egentligen kvar? Och varför behövs traditioner och högtider? Enligt Fredrik är det ett sätt för de tre olika grupperna av människor att mötas, att bindas samman. Vilka tre grupper? Jo - de som levat på jorden men nu är döda, de som lever på jorden just nu och de som inte är födda ännu. En fin tanke tycker jag, en tanke som ger mig känslan av att ingå i ett större sammanhang.

Det är lätt att tänka att Sverige är så fantastiskt på alla sätt vis och att alla länder borde eftersträva att bli som oss. Men är individualismen verkligen så fantastisk? Är vi inte väldigt många svenskar som ofta känner oss ensamma (mig själv inräknad)? Kan det faktum att vi är så moderna (= rationella, förnuftiga, har slutat tror på Gud osv) ha bidragit till att det är så vanligt med psykisk ohälsa, särskilt bland unga? Tror absolut att sekulariseringen fört med sig att många mår sämre. Religion har ändå den förmågan att ge folk mening i tillvaron, mening med livet. (Som Kristina sjunger till Gud i musikalen Kristina från Duvemåla: "Jag vore ingenting, jag vore ingenstans om du inte fanns.") Men det är svårt att få religionen att gå ihop med förnuftet och logiken, det tampas jag själv med.

Nä, kanske lagom är bäst trots allt. ;)

Åsså lite promotion: Om ni är intresserade av svensk mentalitet rekommenderar jag att gå och titta på Fredrik Lindströms show. Har ni inte möjlighet till det kan jag tipsa om de program han pratar in på radion i Sommar/Vinter i P1. :)

2 kommentarer:

  1. Han är underbar. Hoppas jag också får se honom live nån gång :)

    SvaraRadera
  2. Låter jätteintressant jag skulle också vilja se honom nångång. Och jag tror att du har helt rätt i dina reflektioner

    SvaraRadera